to jest oferta archiwalna

... ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy stworzyli specjalnie dla Ciebie nową, podobną ofertę. Napisz albo zadzwoń, a na pewno pomożemy!

Wyprawa Sudan 11-25 stycznia 2014

1Pionierski wyjazd nurkowo – offroadowy!
Zapraszamy na pierwszą offroadowo – nurkową wyprawę do SUDANU. Kraj ten bardzo długo omijany przez turystów – powoli otwiera się dla pionierów. Kraj pustynny, a jednocześnie obdarowany jedną z największych rzek świata. Pełen przyjaznych, życzliwych ludzi a jednocześnie nękany konfliktami. Bogaty i biedny zarazem. Pełen zakazów, a z drugiej strony bardzo otwarty.
Tym razem chcemy Wam zaproponować bardziej przygodę niż wycieczkę. Trzyosobowe załogi samochodami terenowymi, po drogach i bezdrożach przemierzać będą północną część Sudanu.
Z Khartoumu – stolicy państwa przez Kassalę – jedno ze staroislamskich miast z przepięknymi górami Tzotil i Taka, aż do Port Sudanu. Nocować będziemy zarówno w hotelach, apartamentach jak i w namiotach pod gwiazdami pustyni, gdzie wieczorami przy ognisku dzielić się będziemy wrażeniami, a rano czekać na wschód słońca. W rejonie Port Sudan – nurkowanie na przepięknych rafach. Czekają nas spotkania z rekinami, z których słynie ta część Morza Czerwonego, odwiedzimy podwodną stację badawczą Jacquesa Cousteau i wrak Umbria.
Potem ruszymy w rejony Marowe – słynnego ze strzelistych piramid (grobów królów nubijskich) i wyrabianego z daktyli bimbru aragi; a stamtąd do Doungoli i z powrotem do Khartoumu.
Na wyjazd zapraszamy podróżników, którym niestraszne są noce w namiotach lub pod gołym niebem; którzy lubią spotkania z ludźmi, poznawanie innych kultur. Mają duszę odkrywców i chcą dotknąć duszy kraju ;-)))

PROGRAM WYJAZDU

Dzień 1 11.01 Wylot z Polski – przylot do Khartumu. Zakwaterowanie w apartamentach prywatnych, kolacja powitalna.
Dzień 2 12.01 Śniadanie, zwiedzanie Khartumu, załatwianie formalności (zezwolenia).
Dzień 3 13.01 Wczesne śniadanie i wyjazd do Kassali. Popołudniowa wizyta w kompleksie staroislamskim. Nocleg (namiot).
Dzień 4 14.01 Wspinaczka na górę Totil, wizyta w lokalnej „kawiarence”, gdzie tradycyjną sudańsko-erytrejska kawę „gabana” lub herbatę podana nam Setty Szaj. Nocleg (namiot).
Dzień 5 15.01 Wczesne śniadanie i droga do Port Sudanu przejazd ok 10 h., postoje w widokowych miejscach pasma Gór Morza Czerwonego. Nocleg w hotelu.
Dzień 6 16.01 Śniadanie, 2 lub 3 nurkowania (ostateczna konfiguracja nurkowań do potwierdzenia na miejscu), lunch pomiędzy nurkowaniami. Wieczorny spacer po mieście.
Dzień 7 17.01 Śniadanie, 2 lub 3 nurkowania (ostateczna konfiguracja nurkowań do potwierdzenia na miejscu), lunch pomiędzy nurkowaniami. Wyjazd do Suakinu.
Dzień 8 18.01 Śniadanie, 2-3 nurkowania (ostateczna konfiguracja nurkowań do potwierdzenia na miejscu), lunch pomiędzy nurkowaniami. Czas wolny.
Dzień 9 19.01 Śniadanie, 2-3 nurkowania (ostateczna konfiguracja nurkowań do potwierdzenia na miejscu), lunch pomiędzy nurkowaniami. Wyjazd foto do okolicznych wiosek.
Dzień 10 20.01 Śniadanie, 2-4 nurkowania (ostateczna konfiguracja nurkowań do potwierdzenia na miejscu) w Parku Dongonab, oddalonym od Port Sudan ok. 100 km. Lunch pomiędzy nurkowaniami.
Dzień 11 21.01 Wczesne śniadanie, przejazd do Merowe ok. 8 h, nocleg pod namiotami.
Dzień 12 22.01 Merowe, Karima, Nuri. Powrót do Merowe i nocleg pod namiotami.
Dzień 13 23.01 Po śniadaniu terenowy przejazd do Dongoli. Nocleg w hotelu.
Dzień 14 24.01 Po śniadaniu przejazd do Khartumu ok. 5-6 h, kolacja pożegnalna, nocny wylot do Polski.
Dzień 15 25.01 Poranny przylot do Polski.

* Program i data wyjazdu mogą nieznacznie ulec zmianie, ze względu na dostępność przelotów.

CENA:
4250 usd + przelot ok. 2750pln
Jeepy są 3 osobowe.
Przy 2 osobach w jeepie dopłata 500 usd / osoba
Grupa minimum: 10 osób, maximum: 20 osób.

W CENIE:
* przelot Wwa – Khartum – Wwa
* wynajem jeepów na 14 dni (paliwo, podatki. Lokalny kierowca dla tych, którzy wolą nie prowadzić samodzielnie)
* ubezpieczenie KL, NNW, obejmujące nurkowanie i jazdę offroadową
* transfery z i na lotnisko (Sudan)
* 12 nurkowań / 5 dni nurkowych (nurkowania z łodzi, butle z powietrzem, pas balastowy, opieka lokalnego przewodnika; nurkowania z brzegu w Parku Narodowym Dongonab)
* opieka polskiego przewodnika / instruktora nurkowania
* 8 noclegów w hotelach lub apartamentach prywatnych
* 8 śniadań
* 5 lunchy
* kolacja powitalna
* kolacja pożegnalna
* woda w trakcie jeep safari (3l dziennie na osobę)
* opieka lokalnego przewodnika turystycznego
* opieka wojskowego/policjanta tzw.”security” zapewniającego bezpieczeństwo w czasie wyjazdu
* wszystkie zezwolenia, opłaty rejestracyjne, formalności
* podstawowy sprzęt kampingowy: namioty 2 osobowe, kuchenki
* bilety wstępu do zwiedzanych obiektów
* opłata za wstęp do parku narodowego

DOPŁATY:
* posiłki nie wymienione w programie, sugerowany koszt: w zależności od miejsca spożywania posiłków (stragan, sklep, restauracja): 5-10 usd / dziennie
* wiza: ok. 40 euro (+ koszty pośrednictwa i kuriera, w zależności od agencji: 250-350pln)
* napiwki, sugerowana kwota ok. 20 usd (całość wyjazdu)
* ewentualna opłata wylotowa – na chwilę obecną: brak.
* dodatkowe nurkowania – cena do potwierdzenia na miejscu, w zależności od ilości osób chętnych na nurkowanie, miejsca nurkowego itd.

TERMINARZ PŁATNOŚCI:
I rata – 500 usd + przelot, w dniu rezerwacji. Przy wpłacie do 29 lipca – obowiązuje zniżka first minute.
II rata – 15 września: 1000 usd
III rata – 15 października dopełnienie płatności, zniżki odejmowane są od ostatniej raty

ZNIŻKI:
First minute: 150 usd przy wpłacie do 29 lipca.
Osoba nienurkująca: 500 usd
Stały klient: 100 usd

Parę słów od Joanny (instruktorki prowadzącej wyjazd) do uczestników wyjazdu:  (Joanna w lutym przejechała jeepem całą trasę, odwiedziła wymienione miejsca, nurkowała, poznała ludzi, obyczaje, kraj – tak więc jeśli jesteście zdecydowani na wyjazd, dobrze jest zapoznać się z jej przemyśleniami.

Elastyczność:
Wyprawy „pionierskie” zazwyczaj cechują się dużą elastycznością programu. Tak będzie i teraz.
Są pewne punkty stałe: czyli godziny przelotów, zwiedzane miejsca, ilość nurkowań… Natomiast:
1. Pokonujemy duże odcinki drogi w założeniu prowadząc samochody samodzielnie,
2. Poruszamy sie po kraju, który nie jest przygotowany na ruch turystyczny, zwłaszcza tego typu,
3. Nie możemy do końca przewidzieć pogody (burza piaskowa, wysokie temperatury w niektórych rejonach, ale również możliwe silne wiatry czy burze),
4. W tym terminie czas od wschodu do zachodu słońca jest raczej krótki.

Zatem musimy przyjąć, że w szczegółach nasz program może się zmieniać, np.:
1. Niektóre odcinki pokonywać będziemy nie jeden ale dwa dni, zatem będziemy musieli skrócić pobyt w jakimś innym miejscu,
2. W miejsce campingowania dotrzemy po zmroku, a część osób będzie zbyt zmęczona, żeby rozbijać namioty i zdecyduje się na nocleg w hotelu
(UWAGA! W większości miejsc, które obejmuje program wyprawy jest możliwość skorzystania z hotelu. Raczej niski standard, ale można się wyspać w łóżku i wykąpać – średnia cena 15usd), w przypadku, gdy będą chętni – podzielimy się na dwie grupy)
3. No i przede wszystkim, czekają nas spotkania z ludźmi i wizyty w miejscach, które na tyle nas zainteresują, że wydłużymy czas pobytu w danym miejscu.
Jesteśmy ograniczeni czasem przelotu, wiec niestety nie możemy pozwolić sobie na dłuższy pobyt, ale dostępny czas wykorzystamy maksymalnie ;-)

Ciekawość świata:
Sudan jest krajem wyznaniowym co oznacza, że prawnie nakazane bądź zakazane są pewne zachowania i należy ich przestrzegać. Niektóre normy wynikające z przepisów nie będą dla nas wystarczająco jasne, dlatego kierujemy się intuicją i szacunkiem dla odmienności, ale pytajmy o wszystko co jest dla nas niejasne. Sudańczycy z wielka chęcią opowiadają o swoich obyczajach, wierzeniach; o swoim kraju, swojej kulturze i religii.
Religią bezsprzecznie dominująca w Sudanie Północnym jest islam i jako że turystyka nie jest tu rozwinięta zaskoczy nas obowiązujący zwyczaj dawania jałmużny. Jałmużna jest jednym z „nakazów” Koranu i w Sudanie ludzie proszący o pieniądze najczęściej je dostają. Często jałmużnę daje się również tym, którzy nie proszą jako dzielenie sie z biedniejszymi. Dobrze jest mieć na podorędziu drobne funty.

Biwakowanie:
Sypianie pod gołym niebem, lub pod namiotem to wspaniały sposób obcowania z przyrodą.
Pustynia dostarczy nam wielu wrażeń. Należy pamiętać jednak, że jest to środowisko życia wielu zwierząt i należy zachować ostrożność. Ważny jest również odpowiedni strój: pełne buty,  nakrycia głowy, windstopery. Czeka nas wiele niezapomnianych chwil.
WAŻNE: Należy pamiętać, że osoby które chcą przekroczyć granicę sudańską nie mogą mieć w paszporcie WIZY IZRAELSKIEJ, jeżeli tak jest należy wymienić paszport na nowy.

OPISY MIEJSC:
KHARTUM stolica Sudanu, leży w dolinie Nilu, w miejscu, gdzie Nil Biały łączy się z Nilem Błękitnym. Miasto leży w strefie zwrotnikowej na wysokości 385 m n.p.m., na południowo-wschodnim krańcu Sahary. Panuje tu klimat kontynentalny suchy, który jest tylko nieznacznie łagodzony przez obecność położonej na południowym wschodzie wyżyny Abisyńskiej. Khartum to aglomeracja 3 miast (Khartum, Omduram, Bahri).

KASSALA – miasto w południowo-wschodnim Sudanie Północnym niedaleko granicy z Erytreą. Właśnie jej bliskość spowodowała, że stała się domem
dla tysięcy uchodźców erytrejskich mieszkających w slumsach wokół miasta. Jak większości miast przygranicznych, główną atrakcją Kassali jest targ.
Mozaika ludzkich twarzy i strojów może przyprawić o zawrót głowy. Najbardziej charakterystyczne są tu kobiety z nomadycznego plemienia
Rashaida, noszące całe kilogramy ozdób przymocowanych do nakryć głowy i twarzy, nadgarstków i kostek u nóg.
Mężczyźni noszą zwykle broń lub pomoce pasterskie – mogą być to miecze różnej długości, czasem zwykłe kije, ale także coś co przypomina… australijski bumerang. Kobiety handlują materiałami na sukienki i ozdobami, w tym wyrabianą przez nie biżuterią, a mężczyźni z kolei owcami i kozami, które hodują. Nad Kassalą górują – a właściwie totalnie dominują – góry Taka. To grupa ogromnych, obłych, jednolitych, granitowych skał wyrastających nagle z płaskiej jak stół równiny. Sudańscy nowożeńcy chętnie spędzają miesiąc miodowy w Kassali. Wierzą, że woda pochodząca z tamtejszej studni przyniesie im szczęśliwe życie.

PORT SUDAN – został założony przez Brytyjczyków w 1909 roku jako końcowa stacja linii kolejowej łączącej Morze Czerwone z rzeką Nil. Znajduje się tu port, który przejął funkcje portu w Suakin. Linia kolejowa przebiegająca przez miasto była używana do transportu przeznaczonej na eksport bawełny, sezamu oraz sorgo uprawianych nad Nilem.

SUAKIN (arab. Sawākīn) miasto portowe położone na przybrzeżnej wyspie w północno-wschodnim Sudanie, na wybrzeżu Morza Czerwonego. W swoim czasie (do lat 30. XX wieku) był to główny port sudański, ale później stracił znaczenie na rzecz miasta Port Sudan, położonego zaledwie 47 kilometrów na północ. Stare miasto, zbudowane głównie z białego korala i znane jako ostatnie centrum handlu niewolnikami, leży dziś w ruinach. Port w Suakin obsługuje głównie żeglugę promową do Dżuddy w Arabii Saudyjskiej, miasta leżącego na trasie pielgrzymek do Mekki.

MEROE – starożytne miasto w Nubii, znajdujące się pomiędzy VI a V kataraktą na Nilu, 200 km na północny wschód od Khartumu, w północnej części dzisiejszego Sudanu Północnego niedaleko współczesnych miast Kabushija i Begrawija. Prace wykopaliskowe, prowadzone również przez polskich archeologów, odsłoniły m.in. nekropolę królewską obejmującą kilkadziesiąt niewielkich grobów i piramid z komorami podziemnymi, budowanych z piaskowca, o wysokość od 10 do 30 m, a także pozostałości kilku pałaców królewskich, wielką świątynię Amona i inne budowle sakralne (poświęcone m.in. Izydzie), zabudowę miejską oraz resztki pieców hutniczych.

KARIMA to miasto w północnej części Sudanu około 400 km od Khartumu w zakolu Nilu.
Niedaleko od miasta znajduję się wzgórze Jebel Barkal. Obok znajdują się ruiny Napaty, państwa-miasta starożytnej Nubii na zachodnim brzegu Nilu, w tym świątyni Amona.

DONGOLA (arab. دنقلا Dunqulā) − miasto w północnym Sudanie, w wilajecie Asz-Szamalija i stolica tego stanu, nad Nilem; ok. 6 tys. mieszkańców. Jest to ośrodek handlowy sztucznie nawadnianego regionu rolniczego. Między VIII a XIV wiekiem Dongola była stolicą Zjednoczonego Chrześcijańskiego Królestwa Nubii. Została zdobyta przez Arabów w XV wieku. Od 1964 prowadzone są przez polską grupę archeologiczną wykopaliska 80 km w górę rzeki gdzie znajduje się Stara Dongola.

NURI – kompleks grobowców nubijskich władców w północnym Sudanie, składający się z 74 piramid i znajdujący się w środkowym biegu Nilu, nieco poniżej IV katarakty nieopodal staroegipskiego miasta Napata leżącego na przeciwległym, zachodnim brzegu rzeki. Kompleks grobowców Nuri jest zespołem piramid wzniesionych średnio ok. 800 lat po zbudowaniu ostatniej piramidy egipskiej. Pierwsza piramida, powstała dla króla Taharki miała 51,75 m długość boku podstawy i 40-50 wysokości, lecz inne były skromniejsze, posiadały 20-30 m wysokości. Grobowce zbudowane zostały z miejscowego czerwonego piaskowca. Ostatni władca pochowany w Nuri zmarł w 308 r. n.e.

INFORMACJE DODATKOWE:

Szczepienia
Nie ma obowiązku profilaktycznych szczepień, aczkolwiek mogą występować zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne, dlatego jak przy wszystkich wyjazdach w kraje egzotyczne zalecane są szczepienia: WZW A i B, dur brzuszny, błonica , tężec i polio. Zalecane są również środki antymalaryczne, ze względu na występującą malarię. Z uwagi na skalę zagrożeń epidemiologicznych (w tym również AIDS i febrę) oraz częste w tym kraju zatrucia pokarmowe należy przestrzegać zasad higieny, spożywać produkty tylko wiadomego pochodzenia oraz najlepiej pić wodę oryginalnie butelkowaną bądź przegotowaną.

Obyczaje
W Sudanie nie należy nosić krótkich spódnic, szortów i strojów plażowych. Niewłaściwe jest również noszenie krótkich spodni przez mężczyzn. Kobiety powinny mieć ubranie zakrywające ramiona i nogi do kolan. Źle jest postrzegana kobieta paląca papierosy w miejscach publicznych, a zwłaszcza na ulicy. Odradza się podejmowanie wszelkich dyskusji i polemik mogących wywołać negatywne emocje.

Kuchnia
W tradycyjnej kuchni Sudanu bardzo często wykorzystuje się mielone mięso – kofta. Jest ono zazwyczaj pieczone na rożnie. Równie często wykorzystuje się pieczony na rożnie kebab, który robiony jest z mięsa jagnięcego. Mięsa (jagnięcia, drób, gołębie, mięso kozie i baranina) najczęściej podawane są z sałatkami i z chlebem oraz pastą sezamową. Bób jest składnikiem większości potraw.

Przydatne informacje:
* Dużą uciążliwością może być dla turystów klimat. Sudan jest najgorętszym krajem Afryki, nawet zimą temperatura może wynosić ponad 35 st. C.
* Piątek jest dniem wolnym od pracy.
* W dni robocze urzędy czynne są w godzinach 8.00-15.00. Większość sklepów otwarta jest przez 7 dni w tygodniu, a oferowane w nich towary pochodzą głównie z importu i są stosunkowo drogie. Dotyczy to nie tylko towarów luksusowych, lecz również podstawowych produktów spożywczych, które nierzadko kosztują więcej niż w krajach zachodnich.

OPISY MIEJSC NURKOWYCH:

Wrak Umbria
Lokalizacja: Rafa Wingate, Port Sudan
Opis: Wojskowy statek z zaopatrzeniem
Długość: 150 metrów
Głębokość: 5 – 35 metrów
Widoczność: 10 – 15 metrów
Umbria została zbudowana w Hamburgu w 1912 jako frachtowiec. Podczas swojej ostatniej podróży w 1940 r. Włosi przewozili ponad 350.000 bomb do Erytrei. Brytyjczycy zatrzymali Umbrię w Port Sudan, ponieważ wiedzieli że Włosi przystępują do II wojny światowej po stronie Niemiec. Oczywistym jest, że Alianci wiedząc co przewozi Umbria nie mogli pozwolić na to żeby „pod ich nosem” przemknął się statek z takim ładunkiem. Postanowili przejąć statek, Włosi woleli zatopić statek niż oddać się w ręce Anglików. Statek zatonął w całości razem z ładunkiem.
To dla Umbrii ludzie przyjeżdżają nurkować do Sudanu. Wrak jest idealny, jest wystarczająco duży aby było co oglądać i na tyle mały, żeby zwiedzić go podczas jednego nurkowania. Dla tych, którzy chcą możliwe jest wpłynięcie do maszynowni, ładowni aby dokładnie zwiedzić wnętrze wraku. Wrak obwieszony jest koralowcami. Nawet jeżeli nie wpłynie się do środka i nie będzie oglądać ok. 360 tys bomb ułożonych w rzędach, samo pływanie w pobliżu wraku i podziwiane go jest wspaniałym doświadczeniem.

Stacja badawcza Jacquesa Cousteau – Conshelf II:
Zanim astronauci wylądowali na Księżycu, „oceanauci” w srebrnych kombinezonach badali dno morza. W roku 1963, pod wodą została zbudowana stacja badawcza Conshelf II. Był to pionierski projekt badawczy opracowany przez legendarnego Jacquesa Cousteau. Sześciu nurków mieszkało w Conshelf II przez miesiąc i badali oni fizjologiczne i pschychologiczne efekty życia oraz pracy pod wodą.
Podczas swojego pobytu pod wodą „oceanauci” zaobserwowali, że skaleczenia i otarcia goją się szybciej, a włosy rosną zdecydowanie wolniej. Eksperyment udowodnił, że człowiek może żyć pod wodą. Nurkowie odkryli również wzorce zachowań podwodnego życia morskiego i kilka nowych gatunków. Do dnia dzisiejszego to co pozostało z Conshelf II to jedynie garaż na łodzie podwodne, kilka klatek dla rekinów i narzędzia.

Dongonab Bay National Park:
Dongonab Bay Park Narodowy leży 125 km na północ od Port Sudan i obejmuje 60 km linii brzegowej oraz płytką zatokę, pełną różnorodnego życia morskiego. Znajdują się tu zarówno rafy koralowe jak i pola trawy morskiej, na których żyje duża populacja zagrożonych dugongow. Do Parku należą 4 chronione obszary morskie:
• Archipelag Suakin, który obejmuje koralowe rafy otaczające szereg piaszczystych wysp leżących około 20 km na południowy-wschód od Suakinu. Znajdują się tu również ważne miejsca lęgowe morskich żółwi i ptaków morskich;
• Khor Kilab Sanktuarium Ptaków, 2 km ² estuarium położone na południu od Port Sudan.
• Haszysz Abu o powierzchni 5 km ² obszar po wschodniej stronie nowej, zielonej części Port Sudan, na którym znajdują się liczne rafy koralowe
• Shuab Rumi, 4 km² rafy koralowe położone ok. 50km na północ od Port Sudan

Zainteresowała Cię ta oferta?

zadzwoń 22 614 0000

napisz nurkowanie@victoriatravel.pl

Tagi: , ,
mautic is open source marketing automation